Potasiu: cât de important este pentru organismul uman?

Numeroase vitamine și minerale joaca un rol important intr-o dietă sănătoasă, provocand adesea simptome severe de deficiență dacă nu sunt suficient de conținute în alimentatie. Potasiul, însă, alaturi de beneficiile magneziului, calciului și sodiului, este un mineral esențial pentru sanatatea organismului care în niciun caz nu trebuie să sa lipseasca din programul alimentar zilnic.

Aportul scazut de potasiu seric poate duce la boli și tulburari severe, însă, în același timp, acest element oferă și posibilitatea creșterii semnificative a bunăstării generale.

Importanta potasiului pentru organism

Potasiul este un electrolit (un atom încărcat electric) care, în interacțiune cu sodiul, asigura menținerea echilibrului acido-bazic in organism.

Echilibrul dintre fluidul din interiorul și din exteriorul celulelor este necesar pentru a menține forma celulei, iar acest lucru este reglat cu ajutorul potasiului și sodiului. Potasiul este electrolitul principal în celule, sodiul este electrolitul principal în spațiul extracelular – un dezechilibru al nivelurilor de electroliți face ca celulele să se micșoreze sau să se umfle și să se rupă, ceea ce poate duce la deteriorarea organelor.

Este esential ca celulele corpului să funcționeze și să comunice între ele, deoarece cca. 98% din potasiul organismului se găsește în celule – condiția prealabilă pentru funcționarea normală a celulelor musculare și nervoase din organism. Asadar, principalele roluri ale potasiului in organism au legatura cu:

Funcționarea normală a sistemului nervos

Sistemul nervos transmite mesaje între creier și corp prin intermediul nervilor. Funcția nervilor și a mușchilor depinde de ionii de potasiu și de calciu. În cazul deficienței de potasiu, nervii care alimentează membrele pot să nu funcționeze, provocând simptome nervoase asemănătoare paraliziei.

Potasiul are, de asemenea, o mare importanta în menținerea funcției creierului si formarea glicogenului, imbunătățind oxigenarea, ceea ce stimulează funcția neuronală a creierului și crește funcția cognitivă.

Mai mult, potasiul relaxează vasele de sange, favorizând circulatia și reducând, astfel, riscul de accident vascular cerebral. De asemenea, este considerat una dintre cele mai bune vitamine pentru oboseala si stres si datorita potasiului conductivitatea electrică a creierului, memoria și capacitatea de învățare sunt considerabil îmbunătățite.

O funcție musculară normală

În urma funcțiilor fiziologice, potasiul a fost asociat cu funcții legate de efectuarea activităților fizice, de performanță și chiar de recuperare musculară.

În primul rând, printr-un bun echilibru acido bazic, corpul tinde să-și reducă oboseala si să se controleze într-o manieră hidratată în timpul activității fizice, ceea ce facilitează mai multe funcții fiziologice, precum menținerea temperaturii corpului, care este esențială, și așa mai departe.

S-a observat că la indivizii care au urmat o dieta cetogenă cu restricții în potasiu, pierderea masei musculare a fost evidentă, în timp ce la subiecții, tot cu dieta ketogenă, dar asociate cu consumul de potasiu, pierderea nu a fost prezentă.

S-a ajuns astfel la concluzia că potasiul este unul dintre cei mai importanți nutrienți pentru mentinerea echilibrului pozitiv de azot al organismului, care favorizează conservarea și până acum sinteza masei musculare.

Reglarea functiei cardiace

Printre caracteristicile cheie ale potasiului, se poate evidenția, de asemenea, întreținerea potențialului membranei. Acest lucru se datorează faptului că, în forma sa ionică, potasiul este cel mai important cation intracelular, spre deosebire de sodiu, de exemplu, care este principalul ion extracelular.

Acest echilibru acido-bazic în mediile intra și extracelulare creează din nou un gradient electrochimic cunoscut sub numele de potențial de membrană. Pe scurt, atunci când există un stimul al neurotransmițătorilor, există o emisie de potasiu din celula și un aport al sodiului (pentru perioade scurte), care provoacă anumite reacții intracelulare.

Acest fenomen da naștere unei anumite funcții care poate, de exemplu, sa duca la contracția musculară, presiunea arteriala si funcționarea sistemului cardiac, printre altele.

În cele din urmă, actiunea potasiului, încă din stare primară, ajută la determinarea echilibrului hidro-electrolitic al corpului, controlează într-un fel sau ajută la controlul tonicității unor fluide, cum ar fi sângele însuși, contribuind astfel la reglarea ritmului cardiac. Potasiul este uneori prescris la fel de bine ca un tratament pentru hipertensiune arterială.

Alimente bogate in potasiu

Fiind un mineral raspandit in natura, potasiul este conținut în numeroase produse alimentare, fiind ușor integrat într-un plan alimentar variat. Se estimează că aportul zilnic de potasiu seric ar trebui să fie de 4.700 de miligrame pentru ca organismul nostru să funcționeze normal.

Acest element poate fi găsit în mai multe alimente, precum:

  • Banane: cel puțin 450 de grame de potasiu la 100 de grame de banană, motiv pentru care recomandă întotdeauna integrarea acestor fructe in meniu.
  • Avocado: doar 100 de grame de avocado conțin 485 de miligrame de potasiu.
  • Spanac: furnizează o cantitate mare de potasiu, la fiecare 100 de grame din aceste frunze existand aproximativ 466 de miligrame din acest element
  • Fasolea si lintea: aceste leguminoase sunt, de asemenea, bogate în potasiu, oferă, de asemenea, multă energie organismului, astfel încât luptă împotriva oboselii

Deficitul de potasiu

Nu există nicio substanță care să fie implicată în mai multe procese fiziologice în interiorul celulelor corpului uman decât potasiul. Prin urmare, lipsa cronică a acestui mineral poate perturba toate procesele vitale din corp și din celule nu mai pot fi efectuate în mod corespunzător.

In mod normal, nivelul de potasiu seric din sânge consta in valori cuprinse între 3,5 și 5,0 mmol/L. Dacă valoarea este mai mică de 3,5 mmol/L, are loc un deficit de potasiu.

Există diferiti factori care au rol in declanșarea deficitul de potasiu, cum ar fi:

  • Aport inadecvat de potasiu din diete dezechilibrate.
  • În tulburările de alimentație, cum ar fi anorexia și bulimia, printre alte deficiențe.
  • Din cauza pierderii gastrointestinale, asociate cu diaree, vărsături severe și abuz de laxative.
  • Pierderea urinară de potasiu din cauza consumului excesiv de diuretice
  • Din cauza lipsei de magneziu, deoarece magneziul este esențial pentru întreținerea corectă a pompei de sodiu-potasiu.
  • Alte cauze sunt: transpirația excesivă, alcoolismul și malnutriția.

În multe cazuri, simptomele provin din cauza de bază a deficitului de potasiu, mai degrabă decât din deficiența de potasiu în sine. Printre primele simptome care se observă este alterarea membranei celulare, care provoacă în primul rând oboseală musculară, oboseală, dificultăți de tranzit intestinal și chiar aritmii cardiace.

Deficitul de potasiu poarta denumirea de hipokaliemie, ceea ce înseamnă că există prea puțin potasiu seric în sange, si poate fi diagnostic in urma efectuarii unor analize medicale. Deoarece intervalele de valori normale ale potasiului seric pot varia ușor între diferite laboratoare este importanta consultarea unui medic cu privire la interpretarea rezultatelor acestor analize specifice si determinarea valorilor optime.

Consumul excesiv de potasiu

În ciuda importanței majore a potasiului in organism, acesta nu este un nutrient netoxic. Hiperkaliemia sau continutul ridicat de potasiu pot fi determinate de o hipokaliemie inversa, adică dificultăți de excreție a potasiului cauzate de insuficiente renale, infecții sau luării unor medicamente, producție excesivă de ADH, aport prea mare de potasiu, în principal etc.

Hiperkaliemia poate deveni periculoasa in cazul administrarii unor medicamente care pot crește nivelul de potasiu seric din sange. De asemenea, intrucat, in mod normal, rinichii ajută la menținerea cantității potrivite de potasiu în organism, in cazul unei dezechilibru renal cronic, rinichii nu pot elimina potasiul suplimentar din sange.

Prin urmare, este posibil să fie nevoie de un program alimentar special pentru a ajuta la reducerea cantitatii de potasiu absorbit. Pe de alta parte, suplimentele alimentare care conțin potasiu trebuie respectate cu strictețe și, în cazurile în care nu există deficit de potasiu, evitate. Acest lucru se datorează faptului că acestea pot provoca tulburări gastrointestinale, diaree, congestii renale, aritmii cardiace și alte complicatii.

Potasiul vine de obicei sub formă de pulbere, lichid, granule, tablete efervescente, tablete obișnuite, tablete cu eliberare prelungită și capsule cu eliberare prelungită.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *