Vitamina E: Beneficii pentru sanatate, doza recomandata

Vitamina E, a carei structura chimica a fost deslusita de catre chimistul german Erhard Fernholz, este o vitamina liposolubila foarte importanta pentru buna functionare a sistemului imunitar, cu numeroase beneficii pentru sanatatea organismului uman.

Vitamina E este denumirea colectivă pentru substanțele din gama tocoferol și tocotrienol si contine opt forme naturale ale vitaminei E. Cea mai activă dintre aceste forme se numește alfa-tocoferol, care, adesea impreuna cu beta-tocoferol, poate fi gasita de obicei în surse naturale. Alfa-tocoferolul este, de asemenea, forma întâlnită în mod obișnuit în suplimente cu vitamina E sub formă de capsule.

Vitamina E – beneficii pentru organismul uman

Vitamina E nu este, asadar, o singură vitamină, ci un întreg complex vitaminic – un antioxidant foarte important pentru sistemul imunitar al organismului, care protejează împotriva efectelor distructive ale radicalilor liberi.

În plus, vitamina E din organism servește, printre altele, ca protecție pentru diferite celule, de exemplu cele ale pielii. In continuare, detaliem cele mai importane beneficii ale vitaminei E pentru organismul uman:

Vitamina E pentru sanatatea pielii si a parului

Unul dintre beneficiile vitaminei E este ca poate fi folosită și pentru a reduce sau chiar a elimina complet cicatricile de pe piele. Rănile se vindecă mai repede, deoarece celulele noi se pot forma rapid fără a fi atacate de radicalii liberi.

Insa rolul vitaminei E asupra pielii nu se opreste aici! Trebuie sa stii ca un nivel optim de vitamina E are efect anti-aging, ajutand astfel la tonifierea pielii și conferindu-i un aspect proaspăt si mai tânăr. Acest lucru funcționează de două ori mai bine, deoarece vitamina E crește și conținutul de colagen din piele. Este, de asemenea, cunoscută ca o vitamină care poate ajuta cu simptomele în timpul menopauzei.

Efectul anti-aging al vitaminei E continua prin rolul important pe care il are in protejarea celulelor pielii impotriva razelor UV, astfel incat expunerea la soare sa fie sigura atât pe plan intern, cât și pe cel extern. Efectul din urmă este obtinut prin aplicarea de produse cosmetice sub formă de uleiuri vegetale și grăsimi bogate în vitamina E, cum ar fi uleiul de măsline sau uleiul de cocos.

De asemenea, vitamina E are grija si de sanatatea si vitalitatea parului, astfel ca firul de par devine mai puternic si cresterea sa este accelerata – atat prin consumul regulat de alimente bogate in vitamina E cat si prin utilizarea de uleiuri care contin vitamina E.

Vitamina E în cancer și diabet

Vitamina E poate ajuta, de asemenea, la prevenirea sau combaterea cancerului oferind protectie impotriva degenararii celulare. In cazul in care deja s-a format deja o tumoare, efectelei vitaminei E contribuie la reducerea ratei de crestere si susține sistemul imunitar în lupta împotriva cancerului.

Vitamina E este de asemenea utilă în diabet, crescand sensibilitatea la insulină a celulelor astfel încât acestea să recunoască din nou insulina și în consecință ducand la scaderea sanatoasa a nivelului zahărului din sânge.

Vitamina E împotriva Alzheimer

Vitamina E protejeaza teaca de mielină, o teacă protectoare care înconjoară celulele nervoase din creier, ceea ce inseamna ca Vitamina E are un rol important pentru funcționarea corectă a creierului. Acest lucru duce la un proces de îmbătrânire mai lent, care favorizeaza reducerea riscului de aparitie a bolii Alzheimer.

Vitamina E reglează nivelul colesterolului

Deoarece vitamina E protejează organismul de actiunea radicalilor liberi, poate ajuta la reducerea șanselor de afectiuni cardiace. Avand o influență enormă asupra coagulării sângelui, prin administrarea unei doze optime de vitamina E se poate favoriza subtierea sangelui, prevenind formarea de cheaguri de sânge – boala cunoascuta sub numele de tromboză – și astfel reduce riscul de boli cardiovasculare si de accidente vasculare cerebrale.

Vitamina E are, de asemenea, rolul de a proteja celulele vaselor de sange si de a menține pereții arteriali curați și elastici, prevenind oxidarea colesterolului nefavorabil, impiedicand depunerea lui pe pereții arteriali.

Vitamina E împotriva infertilității

Adesea considerată vitamina fertilitatii, Vitamina E imbunatateste calitatea spermei, astfel ca barbatii care vor sa fie mai fertili ar trebui sa beneficieze pe deplin de suplimente care contin vitamina E.

De asemenea, femeile care nu și-au îndeplinit încă dorința de a avea copii își pot susține fertilitatea cu ajutorul unei alimentații bogate în vitamina E.

Alimente bogate in vitamina E

Vitamina E se găsește doar în cantități foarte mici în alimentele de origine animală, putand fi produsă in mare parte doar de plante si are rolul de a proteja acizii grași polinesaturați ai plantei de stresul oxidativ. Prin urmare, cantități mari de vitamina E pot fi gasite în plantele bogate în grăsimi, principalele surse fiind uleiurile vegetale, precum uleiul de germeni de grau, uleiul de canola, uleiul de seminte de floarea soarelui, uleiul de porumb și uleiul de soia.

Vitamina E se gaseste și dizolvată în grăsimea obținuta din surse alimentare, principalele surse fiind grăsimile, nucile, semințele, cerealele, ouăle (gălbenușul de ou), peștele, brânza și laptele. În mod normal, doar 25 până la 50 la sută din cantitatea de vitamina E pe care o consumam este absorbită, acest proces avand loc in partea intestinului subțire care se afla in imediata apropiere a sctomacului.

Cum se manifesta deficienta de vitamina E

O cauză comună a deficientei de vitamina E este perturbarea metabolismului lipidic. Vitamina E furnizată prin alimente nu poate fi apoi procesată corespunzător în intestin și absorbită de organism. O altă cauză pentru deficienta de vitamina E poate fi atribuită unei tulburări a funcției hepatice. Carenta de vitamina E din cauza malnutriției, pe de altă parte, apare destul de rar.

Deficitul de vitamina E este observat indeosebi la persoanele cu tulburari digestive care au absorbția redusă de grăsime din intestin, prin medicamentele care inhibă absorbția acizilor grasi, la prematuri și la persoanele cu boli ereditare ale globulelor roșii, cat și la persoanele care consuma alcool in exces.

Simptomele deficitului de vitamina E

Pot rezulta diferite tipuri de simptome in urma unui deficit de vitamina E. Printre cele mai importante sunt deficitele neurologice (care afectează sistemul nervos) precum și cele ale metabolismului muscular. Dacă nu există suficientă vitamina E pe termen lung, pot apărea simptome de slabiciune musculara, cum ar fi pierderea forței și a masei musculare.

În plus, o deficiență de vitamina E poate afecta hemoleucograma, mai exact: poate slăbi pereții celulari ai globulelor roșii, astfel încât celulele să se descompună, provocand anemie cu amețeli, tulburari de vedere, dureri de cap și performanță redusă. De asemenea, lipsa vitaminei E se poate reflecta si in alte probleme de sanatate, precum boala Crohn, fibroza chistica, pancreatita si altele.

Te-ar putea interesa și: De ce sunt vitaminele B atât de importante: beneficii, surse, dozaj

Vitamina E: aportul optim pentru organism

Vitamina E este una dintre vitaminele liposolubile, ceea ce inseamna ca trebuie luată împreună cu grăsimi, astfel încât organismul să o poată absorbi prin intestine. Cu alte cuvinte, se recomanda consumul unor surse de vitamina E care conțin puțină grăsime spre deloc. Pe de alta parte, este indicat ca in cazul in care se iau suplimente alimentare care contin vitamina E luate impreuna cu alimente bogate in grasimi.

Mai mult, este important de specificat ca Vitamina E are nevoie de vitamina C pentru a avea un efect optim asupra sistemului imunitar, aceasta avand rolul de a reactiva vitamina E după ce a eliminat un radical liber, permițându-i să-și reia imediat activitatea antioxidantă.

Doza zilnica recomandata de vitamina E

Cu toate ca oamenii de stiinta inca nu au reusit sa determine o valoare exacta a dozei recomandate, valoarea estimată pentru un aport zilnic adecvat pentru adulții de 25 pana la 5o de ani este, conform valorilor de referință, de 15 mg. De asemenea, pentru femeile insarcinate, valoarea estimată pentru un aport adecvat este de 13 mg pe zi și 17 mg pe zi pentru femeile care alăptează.

Aportul vitaminei E care contine intregul complex de vitamine E sunt ideale, ceea ce presupune includerea tuturor celor 8 forme, si anume 4 forme de tocoferol si 4 forme de tocotrienol. Trebuie specificată cantitatea fiecărui tocoferol sau tocotrienol individual în UI (unitati internationale) și mg.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *