Vitamina A: beneficii pentru sănătate și frumusețe

Vitamina A sau retinolul aparține grupului așa-numiților retinoizi, adică substanțelor solubile în grăsimi – este o categorie generală formată din substanțe precum retinolul, retinina și acidul retinoic. Alte substanțe, cum ar fi provitamina A și alți caroteni, pot fi transformate în vitamina A odată ce sinteza acesteia este produsa in organism.

Vitamina A este stocată în țesutul adipos și în ficat și este eliberată lent în organism, unde actioneaza ca un puternic antioxidant. Este deosebit de abundentă în alimentele de origine animală precum ficatul sau produsele lactate, dar și în fructe si legume precum mango, spanac, morcovi.

Vitamina A: beneficii pentru sanatate

Vitamina A este una dintre cele mai versatile și mai puternice vitamine pentru sanatate, fiind necesară pentru a asigura buna funcționare a următoarelor procese din corpul uman:

Protejează ochii de orbirea nocturnă

Vitamina A are o influență deosebită asupra functiei vizuale, fiind, printre altele, importanta pentru diferențierea culorilor și percepția contrastului dintre lumină și întuneric. Lipsa vitaminei A poate duce la așa-numita orbire nocturnă cunoscută sub numele de nictalopie. În această stare, persoana afectată poate vedea prost sau deloc la amurg sau pe întuneric.

Asadar, aceasta este o vitamina necesară pentru menținerea sanatatii ochilor pe timp de noapte, cand lumina izbitoare este transformata într-un semnal electric mai usor de procesat pentru creier.

Pe lângă prevenirea orbirii nocturne, consumul de cantități adecvate de vitamina A va impiedica scaderea vederii pe care unii oameni o experimentează pe măsură ce înainteaza in varsta.

Susține sistemul imunitar

Vitamina A are proprietăți antioxidante, la fel ca și vitaminele C și E. Ca atare, vitamina A joacă un rol în imunitate prin reducerea daunelor cauzate de radicalii liberi, cum ar fi speciile reactive de oxigen și azot. Acest lucru ajută la capturarea mucoaselor, bacteriilor și a altor substanțe infecțioase de la nivelul ochilor, plămânilor, intestinelor și organelor genitale.

De asemenea, joacă un rol esential în producerea și funcționarea celulelor albe din sânge care ajută la capturarea și purificarea bacteriilor și a altor agenți patogeni din organism. Un deficit de vitamina A poate crește susceptibilitatea la infecții și poate întârzia recuperarea organismului după boală. De fapt, la copii, unde infecțiile precum rujeola și malaria sunt frecvente, s-a demonstrat că tratamentul bolii prin consumul de vitamina A reduce riscul de deces din cauza acestor afectiuni.

Menține sănătatea oaselor

Proteinele, calciul, vitamina D, precum și alte vitamine si minerale esențiale sunt importante pentru menținerea sănătății oaselor si dintilor pe măsură ce organismul îmbătrâneste.

Cu toate acestea, oasele pot fi slabite dacă există o deficiență a vitaminei A si este necesar să se consume suficiente cantități ale acestei vitamie pentru cresterea și dezvoltarea sistemului osos. Aparitia unor niveluri scăzute de vitamina A in organism se intampla mai degraba la persoanele cu un risc mai mare de fracturi osoase decât la persoanele sănătoase.

Cu toate acestea, când vine vorba de oase sanatoase, este posibil ca nivelul scăzut de vitamina A să nu fie singura problemă. Unele studii au descoperit că persoanele care au avut un nivel ridicat de vitamina A, prezinta de asemenea, un risc mai mare de fracturi.

Vitamina A: beneficii pentru frumusețe

Efectele pozitive ale vitaminei A pentru frumusete se traduc intr-un ten mai delicat si un par mai stralucitor, datorita faptului ca aceasta vitamina actioneaza in regenerarea agresiunilor pe care pielea si parul le primesc, astfel:

Trateaza acneea si leziunile pielii

Exista mai multe studii care au dovedit că vitamina A sub forma de acid retinoic ajută la vindecarea acneei severe, a negilor, a leziunilor solare și a rozaceei.

Deoarece vitamina A reduce producția în exces de sebum în piele, ajută la reducerea problemelor de acnee, în special în rândul persoanelor care sufera de probleme de acnee moderate până la severe.

De asemenea, acidul retinoic ajută la regenerarea celulelor pielii prin înlocuirea celulelor moarte cu celule noi care oferă o piele sănătoasă și netedă, ceea ce reduce vergeturile. Acest preparat poate fi utilizat pe cale orală sau ca aplicație topică (creme, unguente, solutii etc.) pentru beneficii maxime.

Stimuleaza sanatatea pielii

Vitamina A conține cantități mari de retinol, un antioxidant puternic, cunoscut pentru combaterea radicalilor liberi de la nivelul pielii. Prin urmare, aportul regulat de vitamina A sau retinol ofera ingrijire pielii, reducand aspectul liniilor fine, al petelor întunecate și al pigmentării. Deaceea, majoritatea complexului de vitamine pentru femei conțin de obicei vitamina A

Vitamina poate lumina și uniformiza petele pigmentare, deoarece aceasta vitamina contribuie la creșterea rotației celulelor de suprafață, astfel încât celulele noi și mai luminoase apar mai repede.

Beneficiile constau in refacerea si catifelarea pielii in urma unei deteriorari anterioare, precum și in creșterea elasticitatii. Când este utilizată extern, vitamina A este recunoscută pentru stimularea producției de colagen si pentru un efectul sau de reînnoire celulară.

Protejeaza sanatatea scalpului si parului

Vitamina A ajută la producerea cantității potrivite de sebum în scalp, ceea ce previne uscarea parului și a scalpului si reduce formarea de matretii. Antioxidanții din vitamina A reglează secreția de ulei și mențin astfel scalpul sanatos.

Datorita concentratiei sale mari de antioxidanti, Vitamina A previne formarea radicalilor liberi si astfel protejeaza parul de deteriorarea produsa in urma actiunii acestora, contribuind la străluciriea naturala a parului.

De asemenea, datorită proprietăților sale de reconstrucție și regenerare, vitamina A previne uscarea parului, reparand firele de par de la radacina. Din acest motiv, în produsele pentru ingrijirea părului există derivați de vitamina A și vitamina E.

Doza recomandata de vitamina A

Aportul zilnic recomandat de vitamina A (echivalent retinol) pentru adulții de 25 până la 51 ani este de 0,8 mg pentru femei și 1,0 mg pentru barbati.

Femeile însărcinate au o nevoie crescută de vitamina A incepand cu al doilea trimestru de sarcina, aportul zilnic recomandat fiind de 1,1 mg. De asemenea, un aport de 1,5 mg pe zi este recomandat femeilor care alăptează. Valorile estimate pentru aportul zilnic de beta-caroten este de 2 până la 4 mg.

O mai bună utilizare a carotenoizilor poate fi obținută, în general, prin consumul de grăsime sau prin prepararea acestor alimente cu grăsime în același timp (de exemplu, adăugarea de ulei la morcovii aburiți). Pe de alta parte, expunerea la factori de căldură sau la soare poate duce la pierderi de vitamina A.

Deficitul de vitamina A

Carenta de vitamina A este foarte rara, iar cand se intampla acest lucru poate duce la reducerea vederii crepusculare sau la orbire nocturnă – chiar și la orbire completa dacă persistă o perioadă lungă de timp.

Simptomele posibile ale unei deficiențe de Vitamina A pot fi:

  • o acuitate vizuală redusă
  • o perturbare a adaptării lumină-întuneric până la orbirea nocturnă
  • uscăciunea părului, a unghiilor, a ochilor
  • afectarea simțului mirosului și a atingerii

De asemenea, sunt in lipsa vitaminei A sunt posibile tulburări ale sistemului imunitar și susceptibilitate crescută la infecții. Infecțiile severe datorate deficienței de vitamina A, dintre care unele sunt fatale, apar în principal în țările în curs de dezvoltare.

Excesul de vitamina A

Pe lângă simptomele acute, cum ar fi durerile de cap, o supradoză pe o perioadă mai lungă de timp poate duce și la simptome de boli cronice, cum ar fi modificări ale pielii și ale scheletului, precum și la tulburari hepatice.

Desi hipervitaminoza A apare rar in cazul in care se adopta o dietă mixtă normală, trebuie sa se acorde atentie preparatelor alimentare, deoarece un aport permanent excesiv de vitamina A poate duce la modificări ale pielii și la alte afectiuni.

În timpul sarcinii, necesarul de vitamina A este deja crescut, iar femeile gravide in primul trimestru de sarcină ar trebui în general să se abțină de la consumul alimente bogate in vitamina A, pentru evitarea unui avort spontan.

La fumători si consumatorii de alcool, o supradoză de vitamina A poate provoca, printre altele, deteriorarea sănătății plămânilor. Prin urmare, aportul de preparate nutritive trebuie clarificat întotdeauna cu un medic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *